יום הולדת לאבא. קניתי לו במתנה את הספר “חולות נודדים: תל אביב של שנות השלושים בצילומי זאב אלכסנדרוביץ'”. זה קטלוג של צילומים מתערוכה שהתקיימה במוזיאון היהודי של גליציה, בקרקוב, פולין. אבא נולד בשנת 1937 בתל אביב. הוא הגיע לאוניברסיטה בירושלים כסטודנט למתמטיקה ופיזיקה ב-1962, עם אמא ואיתי, כשהייתי בת חצי שנה. אני עוד נולדתי בתל אביב, ועד היום אני יכולה לדקלם בעיניים עצומות באמצע הלילה את סיפורי הפולקלור המשפחתי: איך אבא הכיר את אמא בבית החלוצות בתל אביב, איך הם גרו ברחוב עין גדי, ואיך הם עברו לירושלים בפתחו של החורף, בחודש אוקטובר, לדירת חדר וחצי ברחוב גורדון בקרית יובל. לפעמים אני שואלת את אבא אם הוא מתחרט על זה שהוא עבר לירושלים ומעולם לא חזר לתל אביב. הוא עונה לי במשיכת כתפיים שאפשר לפרש לפחות בשלושה אופנים שונים. אז אני לא שואלת יותר מזה. אני רק זוכרת שכילדה היינו נוסעים לבקר את סבתא אנה בתל אביב. היינו נוסעים במכונית הפורד אסקורט הלבנה מודל 71′ דרך הכביש המתפתל לתל אביב, שעבר אז דרך הרחוב הראשי של רמלה. שנה לפני האסקורט אבא הביא יום אחד הביתה בהפתעה טלוויזיה. זו היתה מתנת יום הולדת לאמא. לא היתה אז יותר מחצי שעה של סרטים מצויירים לילדים בטלוויזיה, ואולי בגלל זה נחרץ גורלי להיות תולעת ספרים. או שאולי, כמו שהבנתי שנים אחר כך, גם את החיבה לספרים ירשתי מאבא. למרות שהוא נולד בתל אביב, אבא גדל בבית דתי, אם כי דתי אירופאי מתון. סבתא אנה הגיעה לפלסטינה יחד עם שתיים מאחיותיה ב-1933, כשהיא בת 29. סבתא אנה באה מקניגסברג, שעד היום אבא ואני אוהבים להתבדח שהיא עירו של קאנט, הפילוסוף. סבא יהושע נפטר כשהייתי ממש קטנה, אז אין לי ממנו שום זיכרונות. סבתא אנה גרה בקצה רחוב סוקולוב, קרוב לקולנוע פאר והירקון והסוף של רחוב ירמיהו עם מסעדת אלהמברה, המכולת והקצב שהיא תמיד לקחה אותי אליהם יחד איתה לסיבוב. בדרך חזרה הביתה היא קנתה לי תמיד גלידה. כשהיינו באים לבקר את סבתא אנה אבא תמיד היה לוקח אותי ואת אחי, שצעיר ממני בחמש שנים, לטייל על גדות הירקון. הוא סיפר לנו תמיד על הילדות שלו בתל אביב ועל הצופים ועל תיכון שבח, וכשהיינו הולכים לים, הוא סיפר לנו על שיירות הגמלים שהיו עוברות על החוף. אני חושבת שבתור ילדים אחי ואני תמיד התייחסנו לסיפורים האלה כאל סיפורי מעשיות. זה בטח נשמע לנו כמו אגדות אורבניות. אבל בספר הצילומים של אלכסנדרוביץ’ – צילומי שחור-לבן נהדרים שמנציחים את תל אביב של שנות השלושים – באמת יש כמה וכמה תמונות של שיירות גמלים על החוף. יש גם צילום די מדהים של הים, כשבאופק שלו יש חמש או שש אוניות שמתקרבות לנמל יפו. מי ראה לאחרונה אוניה בים של תל אביב? ובכלל, תל אביב בתמונות האלה נראית עיר באמת נחמדה. כמו שאני זוכרת אותה כשהתבגרתי קצת, וסירבתי ללכת עוד עם אבא לשיטוטים שלו על גדות הירקון. העדפתי במקום זה ללכת להסתובב לבד בדיזנגוף של שנות השבעים. אני חושבת שמשהו מתל אביב טבוע בי עד היום, ובטח ובטח שהרבה מאוד מאבא. האהבה לספרים. החיבה לפילוסופיה, האופי הרגוע יותר. אחי דומה הרבה יותר לאמא שלי, הוא ירש ממנה את האמביציות, ההישגיות, הדחף להצליח ויחד איתם את העצבנות (והעצבות) התמידית. אני ירשתי מאבא אופי כמעט נטול כל דחף קרייריסטי והישגי, ואיזו גישה בסיסית אופטימית לחיים. אולי בגלל הדימיון והקירבה שלי לאבא קל לי יותר איתו מאשר עם אמא. אולי זה בגלל שהקשר של בנות ואמהות תמיד הרבה יותר מסובך וקשה. את האהבה של אבא אליי תמיד היה – ועדיין – קל מאוד להרגיש. עם אמא זה יותר קשה. היא לא מבטאת או מראה רגשות בקלות. אולי זה בגלל שאבא נולד בארץ, ואמא היא עד היום מהגרת שהגיעה לתל אביב ב-1959 מחיים של הרס, עוני ומנוסה. אני מתבוננת בצילומים של אלכסנדרוביץ’, במיוחד בתמונות של יוצאי אירופה שמסתובבים על חולות חוף הים התל אביבי במיטב מחלצותיהם, כשברקע פוסעות שיירות גמלים. היא בטח באמת נראתה להם אז כמו אגדה אורבנית, תל אביב.
6 תגובות בנושא “אבא מספר אגדות אורבניות”
סגור לתגובות.
לפני כמה זמן חבר שלי הראה לי ספר צילומים של רודי ויסנשטיין, של נופים שונים של הארץ מפעם. המחזה של הגמלים הולכים על חוף תל אביב, היה באמת מדהים.
בכלל, יש משהו מקסים בלראות עיר כמו שהייתה פעם. התחושה הזו, שאופפת אותי לפעמים בת”א, באיזור כיכר דיזנגוף או בהצטלבויות של אלנבי עם קינג ג’ורג’ ורוטשילד, היא שהמון אדם עבר כאן לפני וחי. תחושה של חיים.
כשהקולנוע רק התחיל אגב, היה ז’אנר שלם של “סימפוניה של עיר” – המפורסם מכולם הוא הסרט על ברלין, שמראה יום שלם בעיר.
ואת, את כותבת כל כך יפה על ערים…
פתאום קלטתי שהפוסט הוא תחת תגית יחסים. אני קורא סלקטיבי מדי.
אתה קורא מעולה. הקטע הזה הוא על היחסים שלי עם תל אביב לא פחות משהוא על היחסים שלי עם אבא שלי, ובעיקר על איך הם כרוכים אחד בשני. ואתה בטח יודע שהיחסים שלנו עם ערים בחיינו הם לא פחות מורכבים, עמוקים וארוכים מהיחסים שלנו עם בני אדם.
אני לא מכירה את סימפוניה של עיר, אבל כשאתה מזכיר “קולנוע” ו”ברלין” בהקשר הזה, אני מיד חושבת על וים ונדרס. הוא במאי קולנוע מאוד אורבני, ונדרס. “אליס בערים”, טוקיו, ברלין (מלאכים בשמי), הוואנה (בואנה ויסטה), לוס אנג’לס (מלון מיליון דולר), פריז טקסס. הוא נמשך בעיקר להתפוררות, ריקבון וניכור אורבניים, אבל מייצר מהם פריימים מרהיבים.
אז קודם כל – הנה לינק לסרט 🙂
כי כדאי… הוא בשקט, את יכולה לבחור לעצמך מוזיקת רקע, שזה די נהדר בעיני.
http://www.archive.org/details/BerlinSymphonyofaGreatCity
במאים וערים זה סיפור אהבה ידוע – וודי אלן וניו יורק, ג’ון ווטרס ובולטימור, סן פרנסיסקו וכל מיני…
יחסים לעיר הם כמו יחסים לחבר קרוב – מתישהוא מתרחקים אבל תמיד כשנפגשים נזכרים למה אוהבים אותו.
אמנם לא בת 100(רק חצי מזה) וגם בלי שיירות גמלים אבל גם אני מספר סיפורים דומים על העיר שבה גדלתי..
ומזל טוב לאבא.
תודה, עופר, על הסרט. ראיתי אותו עכשיו ונהניתי מאוד.
יוד – אני מנסה לחשוב איזו עיר זאת.